Sajnos az előadás-vázlattal nem tudom visszaadni az előadásmód szellemességét és hatásosságát...
Egy (féle) válasz: multimédiás eszközök a szakiskolában
Gál Ferenc
fejlesztési-terület vezető
2008. október 14.
Mit jelent a „jó” szakképzés?
Életminőséget, pontosabban mindenkinek a szükségletei szerinti JÓ ÉLET-et
Versenyképességet a munkaerőpiacon, azaz állandósult foglalkoztatást
Társadalmi kohézió növekedését a különböző rétegek között
Gazdasági sikerességet mindenkinek, akár munkavállaló, akár munkáltató
Milyen legyen a szakiskola, a nevelés, a tanítás?
Tanulni kell megtanulni
Az egész életben újra és újra új ismereteket, jártasságokat, képességeket kell megtanulni
(Life long learning…)
A sajátélményű, kísérletező aktivizáló tanítás-tanulás
Ne az ismereteken legyen a hangsúly, hanem az elsajátítás során megszerzett kompetenciákon, komplex cselekvőképességeken
Figyelembe kell venni, hogy csökken a hagyományos kultúra és tudáselemek szerepe
Menj a gyerekekhez, élj köztük, tanulj tőlük, szeresd őket, tervezz velük, kezdd azzal, amit tudnak, építs arra, amijük van…
Kínai intelem a tanítókhoz
Mi érdekli ma a tanulóinkat?
Melyek a legfontosabb tárgyaid?
Mobiltelefon
Zenehallgatással kapcsolatos tárgyak, eszközök
Pénztárca, bankkártya
Fotók, képek
Ékszerek, emléktárgyak
Ruhaneműk, öltözék-kiegészítők
Televízió, videó, DVD
Kozmetikai eszközök (lányok)
Autó, motor (fiúk)
Presztízs, mágikus „szerepe van” tárgyaik:
Biblia
Karkötő, gyűrű, nyaklánc
Sportmez
Lenin szobor
Más kultúrákhoz kapcsolódó tárgyak, eszközök
Örökölt tárgyak, eszközök
Vicces tárgyak
Hogyan?
a tanulásra, felfedeztetésre koncentrálunk a tanítás helyett
a tanárok a tanulás katalizátorai lesznek
a megerősítés, az értékelés új lehetőségei születnek meg
rejtett, indirekt segítés valósul meg a spontán folyamatban
önálló tapasztalat a saját élményű tanulás a cél
Hogyan lehet kompetenciákat fejleszteni?
Projektekkel, játékokkal, közös tevékenységekkel
Akkor jó a projekt, ha a tanulók élményvilágához alkalmazkodik
kiemelt szerepe van a képességek, kompetenciák, attitűdök fejlesztésének
a legmodernebb ismerethordozók, multimédiás eszközök használatával
a csoportmunkák során a kooperatív módszerek sokféleségével...
Az SZFP fejlesztései
Tanbox –sorozat
80 darab projektcsomag
Tanári-tanulói csomagok
Informatikai,
idegen nyelvi,
média feladatok
Mérőeszközök
Módszertár
Pályázatok, letölthető anyagok
Szakmai idegen nyelvi szószedetek CD-n (angol – német)
Téma-projekt sorozatok
Természetismeret
50 téma a kerettantervre
Ppt-k, animációk, tanulói munkalapok, feladatlapok
Társadalom és jelenismeret
50 téma a kerettantervre
Ppt-k, animációk, tanulói munkalapok, feladatlapok
Fejlesztő feladatok 1-2-3.
Eszközök az egyéni differenciáláshoz
10. feladat
A vonaton tanúja voltál, ahogy egy nagymama és az unokája beszélgettek.
Húzd alá a képek alapján milyen a nagymama viszonya az unokájához!
engedékeny közömbös feszült agresszív elnézően szigorú haragos
Írd le az arckifejezésük alapján 2 mondatban a párbeszédüket, azt, hogy mit mondhattak egymásnak!
Köszönöm a figyelmet!
www.szakma.hu
gal.ferenc@szakma.hu
|